Jagody Acai - poznaj te superowoce!

24.03.2020
Strefa piękna
Jagody Acai - poznaj te superowoce!

Zainteresowanie żywnością nieprzetworzoną, tą, którą serwuje nam matka natura w najbardziej naturalnej postaci, będącej bogactwem składników mineralnych, jest obecnie duże. Nazywamy ją superżywnością lub superfoods. Ten termin z pewnością nie raz obił ci się o uszy. Dzięki temu, że mamy ułatwiony dostęp do różnych kategorii produktów z nawet najdalszych zakątków świata, stoimy przed szansą poznania produktów, które są stosowane od wieków przez rdzennych mieszkańców, jako panaceum na różne dolegliwości, ale także jako podstawy zróżnicowanej diety. Na tle wspomnianych superfoods znacznie wyróżniają się jagody Acai. W tym artykule dowiesz się, za co najbardziej się je ceni i dlaczego warto uzupełnić swój jadłospis o ekstrakt z jagód Acai.

Właściwości i działanie jagód Acai

Ciemnofioletowe, okrągłe owoce Acai, swoim wyglądem przypominające borówkę, rosną na szczytach drzew palmowych w Środkowej Ameryce oraz na północy Ameryki Południowej. Każdy owoc zawiera pestkę, która stanowi około 80% ich objętości. Charakteryzują się wysoką zawartością błonnika pokarmowego, znaczącą ilością białka  (8,1 g/100 g s.m.), dość wysoką kalorycznością  (533,9 kcal/100 g s.m.), spowodowaną występowaniem kwasów tłuszczowych jednonienasyconych (stanowią 60,2% wszystkich kwasów tłuszczowych), ale za to niewielką ilością cukrów prostych. Kaloryczność nie powinna nas odstraszać, gdyż te małe owoce to prawdziwa bomba witaminowa! Są bogate w witaminy: A, E, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne magnez, selen, potas, cynk, miedź, chrom, mangan, molibden, jod i bor.

23a


Ceni się je przede wszystkim za swój silnie antyoksydacyjny potencjał. Przyjmuje się, że takie superfood, jak jagody Acai mają wpływ na neutralizację wolnych rodników, które są jedną z przyczyn starzenia się organizmu, a także biorą udział w stymulacji powstawania wielu innych przeciwutleniaczy. Może to pozytywnie przełożyć się również na naturalne procesy obronne komórek, więc na naszą odporność również.

W owocach jagód Acai znajduje się ponad 30-krotnie więcej przeciwutleniaczy niż w czerwonym winie.

Korzyści wynikające z przeważających nad wolnymi rodnikami antyoksydantami w organizmie są duże. Wspierają one prawidłowe ciśnienie tętnicze, wpływają na poziom cholesterolu i glukozy we krwi, a także oddziałują na procesy trawienne, przyspieszając przemianę materii.

Zastosowanie w codziennej diecie

Jagody Acai zaliczamy do żywności funkcjonalnej, która ma pozytywny wpływ na nasz organizm, więc warto rozważyć włączenie ich do swojego jadłospisu. A jak smakują? Mają smak zbliżony do dojrzałej jeżyny lub jagody z dodatkiem czekolady i delikatnie wyczuwalną, tropikalną nutę. Będą świetnie współgrały jako dodatek do owsianki, koktajlu na bazie mleka, owocowego smoothie czy jogurtu.

Na naszym rynku nie spotkamy ich jednak w swojej naturalnej postaci, gdyż wynika to z ich niewielkiej trwałości - po ok. 12 godzinach po zbiorze zaczynają się psuć, więc natychmiast są przetwarzane. Wobec tego najlepiej szukać ich pod postacią liofilizowanych owoców, niepasteryzowanych soków lub ekstraktów. W płynnej formie można je spotkać także, jako jeden ze składników suplementów diety, które pomagają zadbać o naturalne piękno skóry od wewnątrz np. kolagenu do picia.

 

Źródła:

Ewa Cieślik, Kinga Topolska, Skład chemiczny i właściwości funkcjonalne jagody acai (Euterpe oleracea Mart.), Małopolskie Centrum Monitoringu i Atestacji Żywności, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Postępy Fitoterapii 3/2012, str.: 188-190.

Ewa Cieślik, Agnieszka Gębusia, Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych, Małopolskie Centrum Monitoringu i Atestacji Żywności, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Postępy Fitoterapii 2/2012, str.: 93-99.

Katarzyna Ekiert, Marta Dochniak, Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Uniwersytet Medyczny im Piastów Śląskich we Wrocławiu, Piel. Zdr. Publ. 2015, 5, 4, str.: 401-408.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?