Jak zachować młody wygląd skóry na dłużej?

24.03.2020
Strefa piękna
Jak zachować młody wygląd skóry na dłużej?

Upływający czas nie jest łaskawy dla cery i ogólnego wyglądu zewnętrznego. Pojawiają się pierwsze zmarszczki, przebarwienia, twarz traci blask, a skóra jędrność. Do tego coraz bardziej dostrzegamy cellulit… Najczęściej staramy się to wszystko zatuszować, ale nie tędy droga! Czasu nie zatrzymamy, ale możemy sprawić, żeby zbyt drastycznie nie działał na naszą niekorzyść, a my - mimo upływu lat - wciąż będziemy dobrze się czuć! Dowiedz się, jak wygląda mechanizm starzenia się, jakie czynniki mogą wpłynąć na spowolnienie tego procesu i poznaj składniki, które oddziałują na produkcję kolagenu i elastyny - podstawowych składników skóry.

Proces starzenia się komórek skóry - dwie główne teorie

Gdy myślimy „młody wygląd”, to - niezależnie od kanonów piękna - najczęściej wyobrażamy sobie gładką, jędrną i zadbaną skórę pełną blasku. W końcu to największy narząd naszego organizmu i istotna bariera między wnętrzem organizmu a środowiskiem zewnętrznym. Komórki na jej powierzchni mają nie lada wyzwanie, gdyż cały czas są wystawione na działanie szkodliwych czynników, związanych z ekspozycją słoneczną, zanieczyszczeniami środowiska czy niewłaściwymi nawykami.
Możemy wyróżnić:

  • starzenie zewnątrzpochodne (egzogenne), na które wpływ mają w głównej mierze wcześniej wymienione czynniki zewnętrzne oraz
  • starzenie wewnątrzpochodne (endogenne) - bezpośrednio związane z wiekiem, zachodzącymi w organizmie zmianami hormonalnymi, nieodpowiednią  dietą, nawykami i czynnikami genetycznymi.

Oba procesy są ze sobą nierozerwalnie związane, a u ich podłoża leżą wspólne mechanizmy, zachodzące na poziomie komórkowym. Powyższe ogólnie sklasyfikowane rodzaje starzenia doczekały się kilku teorii, wyjaśniających sedno tego procesu. Dwie najpopularniejsze z nich to:

  • teoria telomerowa - zakłada, że każda komórka naszego organizmu, replikując się, nieznacznie i nieustannie się skraca, co w pewnym momencie uniemożliwia jej dalszy podział;
  • teoria wolnych rodników - wspomina o tym, że starzenie jest następstwem większej produkcji wolnych rodników niż ogólnego udziału korzystnych antyoksydantów, co prowadzi do uszkodzeń DNA w mitochondriach komórkowych.

Wybrane oznaki starzenia się

U każdej osoby widoczny proces starzenia się komórek może przebiegać inaczej, jednakże dotychczasowe analizy tego cyklu w obrębie twarzy wskazują, że najbardziej podatne na upływ czasu są okolice oczu i jej dolna część, co skutkuje opadaniem owalu, zapadaniem się policzków i zmniejszeniem tłuszczu podskórnego. Powoduje to powstawanie zmarszczek - głównie wokół oczu i ust. Wynika to z działania sił grawitacji oraz zmianach w strukturach skóry - kolagenie i elastynie. Za pojawiające się przebarwienia odpowiedzialny jest proces melanogenezy oraz zmiany w układzie naczyniowym.

Zmiany w obrębie naskórka jakie najczęściej są obserwowane, to jego ścieńczenie i spłaszczenie, co jest skutkiem zmniejszonej aktywności podziałowej komórek warstwy podstawnej. W obrębie skóry właściwej zmniejsza się liczba włókien kolagenowych i elastynowych, a także ich fizykochemiczne właściwości, co sprawia, że stają się twarde, sztywne i rozmieszczone bardziej chaotycznie.

Z wiekiem obserwujemy również zwiększoną suchość skóry, która jest spowodowana stopniowym zanikaniem gruczołów łojowych - o ponad 50% u kobiet i o około 20% u mężczyzn.

Ponadto zmniejszona ilość kwasu linolowego przyczynia się do transepidermalnej utraty wody, a także sam jej deficyt wraz z receptorami, które ją wiążą. W konsekwencji może to prowadzić do zahamowania produkcji kolagenu i kwasu hialuronowego.

W skórze dochodzi również do nierównomiernego rozłożenia melanocytów - komórek barwnikowych, które na skutek akumulacji tworzą plamy, a także miejscowe odbarwienia. Powoduje to zmniejszenie właściwości ochronnych organizmu na szkodliwe promieniowanie UV.

7 sposobów na spowolnienie procesów starzenia się skóry

Po 25 roku życia nasz organizm nie jest zdolny do zapewnienia równowagi między procesem wytwarzania i degradacji kolagenu, co zwiastuje pierwsze, widoczne oznaki jego niedostatku. Po przekroczeniu tego wieku prewencja i odpowiednia pielęgnacja to najmocniejsze działa, jakie powinny być wytoczone przeciwko starzeniu się. Poznaj więc 7 sposobów na zdrowy wygląd skóry!

  1. Zrezygnuj z używek
    Palenie papierosów jest bardzo szkodliwe dla wyglądu skóry - wpływa na mikrokrążenie skórne, niedotlenienie komórek skóry i wzmaga produkcję wolnych rodników. Alkohol, chociaż jest towarzyszem imprezy, nie jest sprzymierzeńcem w walce o piękny wygląd skóry. U prawie 70% kobiet, które piją go sporadycznie i u 75%, które sięgają po niego często, występuje cellulit. Ponadto sprawia, że ciśnienie krwi wzrasta, co z kolei wpływa na osłabienie naczyń krwionośnych.
  2. Stosuj krem z wysokim filtrem UV
    To podstawowy element codziennej ochrony skóry, działa prewencyjnie przed fotostarzeniem. Im wyższy filtr przeciwsłoneczny, tym lepiej! Kosmetyk z filtrem SPF 50 chroni skórę aż w 98,3% przed promieniowaniem UVA i UVB, więc koniecznie zwracaj uwagę, aby Twój krem na dzień, podkład lub krem BB zawierał filtr SPF.
  3. Pielęgnacja dopasowana do typu skóry
    Dokładne mycie, tonizacja, aplikacja serum, kremów na dzień i na noc, pod oczy, regularne peelingi… ale przede wszystkim nawilżanie i oczyszczanie z nadmiaru sebum oraz martwego naskórka to podstawa. Dopiero w kolejnym etapie skóra jest przygotowana na przyjęcie składników odżywczych. Zwracaj uwagę na to, aby twoja pielęgnacja była dopasowana do twojego typu skóry, a skład kosmetyków był jak najbogatszy.
  4. Odpowiednie nawodnienie
    O nawilżenie warto dbać przede wszystkim od wewnątrz. Nasza skóra składa się w ok. 70% z wody, dlatego tak istotne jest to, aby codziennie dostarczać jej przynajmniej 2 litry, co równa się 8 szklankom.
  5. Zdrowa porcja ruchu
    Aktywność fizyczna sprzyja prawidłowemu krążeniu krwi w całym organizmie i wspomaga transport cennych składników odżywczych - również do skóry. Zaraz obok zbilansowanej diety, jest najlepszym sposobem na zachowanie właściwej masy ciała i jednym z lepszych sposobów na pozbycie się cellulitu. Kieruj się zasadą 3x30x130 - maszeruj, biegaj, ćwicz przez 30 minut dziennie, najlepiej 3 razy w tygodniu, podnosząc tętno do przynajmniej 130 uderzeń/minutę.
  6. Dieta bogata w antyoksydanty
    Zbilansowaną dietę uznaje się za jeden z najłatwiej modyfikowalnych czynników działających m.in. przeciwstarzeniowo. Zadbaj o to, by Twój codzienny jadłospis obfitował w warzywa i owoce, zawierające mnóstwo antyoksydantów, które rozprawiają się z wolnymi rodnikami. Sięgaj po produkty bogate w witaminę C, E, biotynę, a także kwasy omega-3 i omega-6 obecne głównie w rybach. Uzupełniaj także mikroelementy takie jak: krzem, siarka, miedź czy cynk. Sprawdź również: 35 produktów spożywczych, które działają na Twoją skórę lepiej, niż drogi krem!
  7. Uzupełniające suplementy diety z kolagenem
    Wiesz już, że kolagen to podstawowy składnik Twojej skóry. Ze względu na dużą cząsteczkę, nie jest w stanie przedostać się przez jej powierzchnię, więc zamiast w kremie, należy szukać jego źródła w pożywieniu (w galaretkach mięsnych, owocowych, żelatynie) lub w postaci suplementów diety. Dla kobiet, które cenią sobie wszechstronną pielęgnację skóry, ale też włosów i paznokci, szczególnie interesujący może być kolagen do picia z ekstraktem z jagód acai oraz witaminami i składnikami mineralnymi.

veneo_doppelherz_infografika_2_20200323

 

Źródła:

Monika Morąg, Agnieszka Burza, Budowa, Właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Healthy Studies and Medicine, nr 2, 2017, str.: 79.

Monika Paul-Samojedny, Molekularne mechanizmy starzenia się skóry, SUM w Katowicach, str.: 5.

Elżbieta Podgórska, Starzenie się organizmu – wiek biologiczny vs metrykalny, Derma News, nr 64/2018, str.: 16-18.

Barbara Zegarska, Magdalena Woźniak, Przyczyny wewnątrzpochodnego starzenia się skóry, Gerontologia Polska, tom 14, nr 4, str.: 157.

Kamila A. Czubak, Halina M. Żbikowska, Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów, 2014, str.: 253.

Anna Goździalska i Jerzy Jaśkiewicz, Stan skóry wykładnikiem stanu zdrowia, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2012, str.: 58-89.

Halina Bojarowicz, Natalia Bartnikowska, Kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej. Cz. II. Wybór optymalnego preparatu, Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3), str.: 603, 607.

Anna Kacalak-Rzepka, Stanisława Bielecka-Grzela, Adam Klimowicz, Jolanta Wesołowska, Romuald Maleszka, Sucha skóra (...), Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 2008, 54, 3, str.: 54.

Sylwia Gugała-Mirosz, Pijemy wodę - ile i jak?, ABC Żywienia, Zasady zdrowego żywienia, dostęp internetowy: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jesli-pic--to-ile-i-jak-- (12.02.2020 r.).

Monika Maciąg Kamil Maciąg, Medyczne aspekty kosmetologii i dietetyki, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL sp. z o.o, Lublin, 2018, str.: 82.

Katarzyna Gumola, Między teorią a praktyką, czyli o rekreacji ruchowej osób starszych z perspektywy instruktorów łódzkich klubów fitness, Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, nr (26) 2/2015, str.: 37.

Magdalena Pisula, Waldemar Placek, Wpływ diety na procesy starzenia skóry, Rozdział 7, str.: 219.

Olimpia Baranowska, Kolagen kolagenowi nie równy, Świat Przemysłu Farmaceutycznego, 2012, str.: 61.

Główny Inspektorat Weterynarii, Kolagen i surowce do produkcji kolagenu, dostęp internetowy: https://www.wetgiw.gov.pl/handel-eksport-import/kolagen (12.02.2020 r.).

Proksch E i wsp.: Skin Pharmacol Physiol 2014; 27:113-119, Proksch i wsp.: Skin Pharmacol Physiol 2014; 27:47-55.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?