Naturalny kolagen, czyli element zbilansowanej diety

24.03.2020
Strefa piękna
Naturalny kolagen, czyli element zbilansowanej diety

Kolagen jest niezwykle istotnym składnikiem pełniącym wiele ról w naszym organizmie. Niestety jego ilość zaczyna spadać wraz z wiekiem. Proces ten rozpoczyna się już po 25 roku życia, a po 40 roku życia nabiera tempa. Jak za pomocą diety i suplementów uzupełnić kolagen?

Rola kolagenu i jego wpływ na organizm

Kolagen jest białkiem będącym głównym składnikiem tkanki łącznej. Inne jej składniki to elastyna i kwas hialuronowy. Wszystkie trzy łącznie tworzą pewnego rodzaju szkielet tkanki. Dostarczany z zewnątrz np. w postaci suplementów diety, wnika w jej najgłębsze warstwy. Kolagen wypełnia także rogówkę oka.

Około 25 roku życia, pod wpływem produkcji wolnych rodników, rozpoczyna się proces ubytku kolagenu. Wraz z wiekiem pojawiają się pierwsze objawy jego zmniejszonej ilości.

Wraz z wiekiem pojawiają się pierwsze objawy zmniejszenia jego ilości. Duży wpływ na procesy starzenia ma niezdrowy tryb życia m.in.: palenie papierosów, nadmierne opalanie czy korzystanie z solarium, spożywanie zbyt dużej ilości cukrów.

Aby dostarczyć skórze kolagen, zazwyczaj sięgamy po odmładzające kremy do twarzy z kolagenem. Pielęgnacja twarzy kremami z zawartością tego białka ma o tyle znaczenie, iż kolagen świetnie wiąże wodę i dzięki niemu skóra jest dobrze nawilżona. Stan skóry po zastosowaniu takiego kremu może jednak zmylić. Odnosimy wrażenie, że dostarczamy naszej skórze tego dobroczynnego składnika, podczas gdy składniki aktywne w postaci cząsteczek kolagenu są zbyt duże, by mogły przeniknąć do wewnętrznych warstw skóry.

Jeśli zależy nam na tym, by kolagen docierał głębiej, w miejsce, w które powinien dotrzeć, musi być on dostarczony od wewnątrz. Jest to możliwe za pośrednictwem diety, czyli produktów zawierających kolagen lub substancji wpływających na jego wytwarzanie, albo za pośrednictwem dobrze przyswajalnych suplementów diety.

Naturalny kolagen w diecie

Kolagen dostarczymy organizmowi za pomocą takich produktów spożywczych jak: rosół gotowany na kościach i ościach ryb oraz skórach (trzeba jednak pamiętać, że wywar należy gotować przez co najmniej kilka godzin), galaretki z nóżek wieprzowych i kurzych łapek, golonki, salcesony, podroby i galaretki owocowe. Podsumowując, kolagen zawierają produkty bogate w żelatynę spożywczą.

Warto spożywać również żywność taką jak: zielone i liściaste warzywa, cytrusy, pomidory, kapustę, pestki dyni, jagody, awokado, czosnek, jaja. Istotne przy tym jest to, aby do organizmu dostarczana była odpowiednia ilość witaminy C, która pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zachowania właściwego funkcjonowania skóry. Uważać i ograniczać należy natomiast produkty, które uszkadzają włókna kolagenowe: to przede wszystkim zbyt duże ilości cukru oraz węglowodany proste.

Suplementacja kolagenu

Warto postawić na łatwo przyswajalny i wygodny w użyciu kolagen w postaci suplementu diety. Taki kolagen najczęściej występuje w postaci sproszkowanej do rozpuszczania lub w postaci płynnej od razu gotowej do spożycia. Wybierając suplement diety, pamiętajmy, że jego zakupu najlepiej dokonać w aptece. Nie kupujmy suplementów z niepewnych źródeł. Zwróćmy uwagę na wiarygodność i renomę producenta. Porównajmy ilość substancji aktywnych w porcji oraz obecność składników zwiększających biodostępność lub stymulujących dodatkowo odpowiednią produkcję kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania skóry - jak witaminy C. Interesującym produktem jest Doppelherz system Kollagen Beauty, zawierający bioaktywne peptydy kolagenowe.


Źródła:

Żelaszczyk D, Waszkielewicz A, Marona H: Kolagen - struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej

Monika Morąg, Agnieszka Burza, Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Healthy Studies and Medicine, nr 2, 2017, str.: 78-86.

https://www.researchgate.net/publication/270561701_Kolagen_-_struktura_oraz_zastosowanie_w_kosmetologii_i_medycynie_estetycznej

https://www.focus.pl/artykul/nowy-trend-kolagen-do-picia-zdrowe-czy-nie-190923013016

Wszechnica żywieniowa, SGGW, Jakie czynniki wpływają na wygląd naszej skóry? dostęp internetowy: http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/web/slajdy_uroda.pdf (07.02.2020 r.).

M. Pisula, W. Placek, Wpływ diety na procesy starzenia.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?