Aktywność fizyczna a wygląd i stan skóry

25.03.2020
Piękno na zewnątrz
Aktywność fizyczna a wygląd i stan skóry

Fakt, że regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie, samopoczucie i wygląd ciała jest oczywisty. Ulubiony trening powoduje wyrzut endorfin, zmniejsza napięcie i stres, ma znaczący wpływ na ogólny proces starzenia się organizmu oraz na stan skóry. I chodzi tu o coś więcej niż redukcja cellulitu! Odkryj pozytywny wpływ aktywności na swoje ciało oraz dowiedz się, jakie inne korzyści, o których być może wcześniej nie słyszałaś, zaobserwujesz w swoim wyglądzie!

Wpływ aktywności fizycznej na skórę i nie tylko

Jednym z głównych filarów zdrowego stylu życia jest aktywność fizyczna. Odpowiednia dawka ruchu wprawia nas w lepszy nastrój, wzmacnia serce, mięśnie, kości, poprawia elastyczność stawów, jakość snu, zwiększa odporność i zmniejsza poziom lęku. Porządki domowe, chodzenie na zakupy, przemieszczanie do pracy czy opieka nad rodziną, chociaż wymagają od nas wysiłku i czasu, nigdy nie zastąpią dobrego treningu. Aby czerpać z niego prawdziwą przyjemność, powinien być wykonywany w czasie wolnym, w takiej formie, jaką akurat preferujemy i ze szczególną intencją - z myślą o jego prozdrowotnym aspekcie.

Ile ćwiczyć? Już 150 minut umiarkowanych ćwiczeń w tygodniu będzie miało pozytywny wpływ. Trzy razy po 50 minut dowolnej aktywności aerobowej w trosce o piękne ciało to najlepsze, co możesz zrobić dla siebie! Rozruszasz swoje stawy, podkręcisz metabolizm, wspomożesz krążenie, zaczniesz się pocić... - pewnie zastanawiasz się, jaki to ma związek z pielęgnacją twarzy?

Oczyszczanie, redukcja cellulitu i poprawa wyglądu skóry

Dzięki gruczołom ekrynowym, na powierzchni Twojej skóry z organizmu wydzielane są toksyny.  Pod pachami, a także w okolicy narządów płciowych umiejscowione są gruczoły apokrynowe, których ujścia znajdują się w mieszkach włosowych i to właśnie przez nie pot może wydostać się na powierzchnię. W zetknięciu z bytującymi na skórze bakteriami, rozkłada się, co często objawia się nieprzyjemnym zapachem. Przed rozpoczęciem treningu wskazane jest, aby zmyć makijaż, wówczas cały brud, kurz, martwy naskórek i użyte kosmetyki nie będą niepotrzebne zapychały porów skóry, które podczas treningu się rozszerzają.

Przy normalnym funkcjonowaniu, ciało średnio wydziela ok. 800 ml potu na dobę. Podczas intensywnych ćwiczeń ilość może zwiększyć się nawet do kilku litrów.

Podczas pracy mięśni dochodzi do wzmożonego transportu składników energetycznych, co ma związek z powstawaniem dużej ilości ciepła, rozszerzeniem naczyń krwionośnych w całym ciele i lepszym dotlenieniem organizmu. Regularna aktywność fizyczna wpływa na wzmocnienie naczyń i przeciwdziała żylakom.

Aktywność fizyczna ma fundamentalne znaczenie w kwestii pojawiającego się cellulitu! Poprawienie ukrwienia i siły mięśni ma związek ze „spalaniem” warstwy tłuszczu, która je pokrywa, co wpływa na ryzyko wystąpienia cellulitu lub jego zmniejszenie. Lepsze krążenie krwionośne i limfatyczne, dotlenienie komórek skóry, wzrost napięcia mięśni sprawia, że ogólny wygląd skóry i całej sylwetki jest wizualnie lepszy.

Słyszałaś stwierdzenie, że ćwiczenia odmładzają?

Odpowiednia dawka ruchu pozytywnie wpływa na parametry skóry, co jest istotne głównie w okresie okołomenopauzalnym, gdy proces starzenia się organizmu jest już bardziej zaawansowany, a pielęgnacja skóry staje się znacznie bardziej wymagająca.

Niska aktywność fizyczna lub jej brak może dodatkowo wzmagać poziom codziennie doświadczanego stresu. Głównym hormonem odpowiedzialnym za jego intensywność jest kortyzol. Wpływa on na odkładanie się tkanki tłuszczowej, co może nasilać cellulit, ale jego zbyt duży poziom zakomunikują nam również cera i włosy. Silne przeżycia mogą oddziaływać na zmiany poziomu hormonów i np. zaostrzać zmiany skórne lub nasilać wypadanie włosów. Podczas sytuacji stresowych, funkcja bariery skórnej spada, co oznacza wzrost przeznaskórkowej utraty wody.  Im jej mniej, tym pielęgnacja jest jeszcze bardziej istotna, gdyż skóra traci jędrność, sprężystość i w takiej sytuacji krem przeciwzmarszczkowy czy balsam ujędrniający są tylko półśrodkami.

Ruch, dieta i uzupełniająca suplementacja

Regularna aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wygląd ciała. To jedna z odpowiedzi na pytanie: „jak zadbać o swoją skórę?” W trosce o swoją urodę, regularnie uprawiaj sport i to w sposób, jaki lubisz najbardziej! Przed i po treningu dbaj o odpowiednią zewnętrzną pielęgnację i wystarczające nawodnienie. Nie zapominaj o zbilansowanej diecie, pełnej różnorodnych, wysokowartościowych produktów, owoców i warzyw, które zawierają antyoksydanty, rozprawiające się z wolnymi rodnikami.

Codzienną dietę możesz również uzupełnić o suplementy diety. Zestaw multiwitaminowy, taki jak Doppelherz aktiv A-Z Dla Niej, który zawiera 23 starannie dobrane witaminy i składniki mineralne, a jego skład został dodatkowo wzbogacony o ekstrakt z żurawiny, hydrolizat kolagenu i sok z aronii, powstał właśnie z myślą o potrzebach aktywnych kobiet, które szczególnie dbają o swój wygląd.

 

Źródła:

Anna Pawłowska, Kinga Plewa-Tutaj, Ocena wpływu wybranych czynników środowiskowych na proces starzenia się skóry, Instytut Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu, str.: 567-570.

Wisława Ostręga, Aktywność fizyczna jako kluczowy element zdrowego stylu życia, Instytut Matki i Dziecka Zakład Zdrowia Dzieci i Młodzieży, Warszawa, 2017, str.: 4-5.

Adam Pawlikowski, Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka, SOSW w Toruniu, str.: 3-8.

Wszechnica Żywieniowa, SGGW, Jakie czynniki wpływają na wygląd naszej skóry?, str.: 24, dostęp internetowy http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/web/slajdy_uroda.pdf (18.02.2020 r.).

Wojtasik Wojciech, Szulc Aleksandra, Kołodziejczyk Michał, Szulc Adam. Wybrane zagadnienia dotyczące wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka, Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(10), str.: 364.

Wiśniewska Alicja, Napierała Marek, Pezala Małgorzata, Zukow Walery, The effect of physical activity on psychomotor women menopausal, Pedagogy and Psychology of Sport. 2015;1(1), str.: 43.

Katarzyna Janda, Anna Tomikowska, Cellulit - przyczyny, profilaktyka, leczenie, Zakład Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, 2014, str. 33-34.

Kamila Dudek, Krzysztof Borysławski, Styl życia a parametry skóry u kobiet w wieku postmenopauzalnym, Kosmetologia Estetyczna, 4 / 2016 / vol. 5, str.: 340.

Monika Sekita-Pilch, Dlaczego włosy wypadają?, Diagnosis S.A., str.: 11.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?