Jak naturalnie dbać o włosy i paznokcie?

25.03.2020
Piękno na zewnątrz
Jak naturalnie dbać o włosy i paznokcie?

Lśniące i piękne włosy, długie i mocne paznokcie… - o tym marzy niejedna kobieta. W końcu to wizytówka płci pięknej - element, który dodaje pewności siebie i często powód do dumy. Ich pielęgnacja wymaga jednak dużo poświęcenia i cierpliwości. Dowiedz się, jak dbać o włosy i paznokcie oraz jak za sprawą nowych nawyków i odrobiny cierpliwości będziesz mogła cieszyć się ich piękniejszym wyglądem.

Poznaj swoje włosy i paznokcie

Podstawowym budulcem włosa jest keratyna (ok. 65-95%), pozostałe składniki to: woda (do 30%), lipidy, pigmenty i mikroelementy. Udział w wytwarzaniu podstawowego białka włosa mają różne aminokwasy, a wśród nich cysteina, która wraz z siarką tworzy silne wiązanie, co przekłada się na ich wytrzymałość. W związku z tym, że włosy są klasyfikowane jako tkanka martwa, oznacza to, że zewnętrzna pielęgnacja jest tylko półśrodkiem. Konieczne jest odżywianie ich od wewnątrz poprzez witaminy i składniki mineralne, z których włosy naturalnie się składają.

Dziennie wypada nam z głowy ok. 50-100 włosów, które ponownie odrastają - jest to naturalny proces.

Co prawda nie jest łatwo doliczyć się, ile dokładnie tracimy ich każdego dnia, jednak w przypadku gdy na szczotce pojawia się gęsta kępka, to sygnał, że włosy mogą potrzebować wzmocnienia.

Za pogorszenie kondycji włosów i ich wypadanie odpowiada kilka czynników, do których zaliczamy: czynniki genetyczne, źle zbilansowaną dietę, która może nie dostarczać organizmowi cennych pierwiastków, intensywne odchudzanie, przebyte operacje w narkozie, terapie naświetlaniem, a także stres. Bardzo często intensywnie wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, ciasne upinanie włosów czy nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne sprawia, że dodatkowo je osłabiamy.

Paznokcie również w głównej mierze zbudowane są z keratyny, siarki, wapnia czy fosforu, które determinują ich wytrzymałość i wzrost - średnio od 0,5 do 1,3 mm tygodniowo. Ciekawostką jest, że latem rosną szybciej ze względu na promieniowanie UV, które przyspiesza ich wzrost. Co więcej, paznokcie u dłoni rosną dwa razy szybciej niż te u stóp.

Widoczne zmiany w wyglądzie paznokci pojawiają się wtedy, gdy nasza dieta nie jest wystarczająco bogata w witaminy i składniki mineralne, które mają wpływ na ich budowę i wzrost, ale także na skutek częstego kontaktu z detergentami, stosowania lakierów z formaldehydem i zmywaczy z acetonem - to środki nasilające ich łamliwość. Jak wzmocnić paznokcie, które są w słabej kondycji lub przyczynić się do przyspieszenia wzrostu włosów? Wnioski są proste: po pierwsze odpowiednia pielęgnacja, a po drugie: przemyślane i kompleksowe odżywienie ich od wewnątrz.

Naturalna pielęgnacja przede wszystkim!

Piękne włosy

Trwała ondulacja, częste farbowanie, tapirowanie, nawijanie na wałki, kręcenie lokówką, czy prostowanie to urodowe zabiegi, które znacząco osłabiają włosy, więc staraj się ograniczyć je do minimum. Jeśli możesz, po umyciu pozostaw włosy do wyschnięcia lub susz je chłodnym nawiewem - zimno zamyka łuski włosa, dzięki czemu wyglądają na gładsze i są bardziej lśniące. Czesząc je, bądź delikatna i używaj grzebieni o rzadkich zębach lub dedykowanych szczotek. Lubisz spinać włosy w wysoki kucyk lub koczek? Miej na uwadze to, że ich zbyt ciasne upięcia mogą dodatkowo je osłabić, więc postaraj się nie robić tego zbyt często. Chroń je przed działaniem promieni słonecznych i wysoką temperaturą za pomocą odpowiednich sprayów lub mgiełek o właściwościach termoochronnych.

Wybieraj szampony, odżywki, maski i sera dostosowane do rodzaju twoich włosów i sprawdzaj skład - wybieraj produkty z możliwie jak najbardziej naturalnym składem. Staraj się unikać tych posiadających SLS-y i SLES-y, gdyż te popularne składniki szamponów naruszają delikatny płaszcz hydrolipidowy skóry. Już samo stosowanie ekologicznych kosmetyków do włosów może przyczynić się do ich lepszej kondycji i często zmniejsza nadmierne przetłuszczanie.

W kosmetykach szukaj zbawiennych dla włosów składników:

  • pielęgnujących - takich jak: lanolina, silikony, lecytyna;
  • odbudowujących strukturę włosa - kolagen, elastyna, keratyna i jedwab;
  • normalizujących - siarka i związki cynku.

Mocne paznokcie

Chcąc odbudować słabe i łamliwe paznokcie, przede wszystkim unikaj częstego stosowania lakierów i zmywaczy, które zawierają formaldehyd i aceton - działają wysuszająco na płytkę paznokciową. Pamiętaj, by podczas stosowania drażniących detergentów do sprzątania używać rękawiczek ochronnych.

Podczas czynności pielęgnacyjnych - obcinania, piłowania i usuwania skórek - stosuj olejki pielęgnujące, które zawierają witaminę A i E. Śmiało sięgaj po oliwę z oliwek, olej makadamia, arganowy, z pestek winogron czy olej rycynowy. Częste uszkodzenia mechaniczne, powstałe w przypadku np. noszenia za ciasnego obuwia, mogą powodować ich wrastanie, dlatego zamiast wąskich szpilek, warto postawić na wygodniejszą alternatywę.

Dieta i suplementacja uzupełniająca

W codziennym jadłospisie warto zwrócić uwagę na produkty bogate w:

  • Witaminę A - znajdziesz ją w warzywach (głównie ciemnozielonych), produktach mlecznych, wątróbce i rybach.
  • Witaminy z grupy B, a w tym:
    > B5 (kwas pantotenowy) - zawierają go drożdże, ziarna zbóż, żółtka jajek, banany i pomarańcze,
    > B12 - znajduje się głównie w mięsie, rybach i produktach mlecznych,
    > B7 (biotynę) - jest w produktach mlecznych (głównie w serach, mleku), ciemnym ryżu i w niektórych orzechach.
  • Witaminę C - dużą zawartość znajdziesz w papryce, brokułach, czarnej porzeczce czy kapuście kiszonej.
  • Witaminę E - zawierają ją głównie pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy (włoskie, migdały) i nasiona (słonecznika, dyni, sezamu).
  • Żelazo - główne źródła tego pierwiastka to wątróbka, wołowina, indyk, rośliny strączkowe, chleb żytni, kakao, ciemnozielone warzywa.
  • Miedź - znajdziesz ją w takich produktach jak: grzyby, orzechy, ryby, owoce i produkty pełnoziarniste.
  • Cynk - tego pierwiastka najwięcej znajdziesz w wątróbce cielęcej, pestkach dyni, słonecznika, orzechach laskowych, żółtych serach czy białej fasoli.
  • Krzem - jego najlepsze źródła to skrzyp polny, pokrzywa, płatki owsiane czy razowe pieczywo.

Prawidłowa i zbilansowana dieta to główna odpowiedź na pytanie: jak dbać o włosy i paznokcie. Z myślą o kobietach, które chcą szczególnie zatroszczyć się o swój wygląd, powstał suplement diety Doppelherz aktiv Na włosy i paznokcie + Skrzyp, który zawiera starannie dobrany skład: wyciąg ze skrzypu polnego, aminokwasy siarkowe (cysteina i metionina), PABA, olej z zarodków pszenicy oraz wyciąg z prosa, biotynę (pomaga zachować zdrowe włosy i skórę), cynk (przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu witaminy A, pomaga zachować zdrowe włosy, skórę oraz paznokcie), miedź (pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów i skóry oraz pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym), niacynę (pomaga zachować zdrową skórę), witaminę B6 (pomaga w prawidłowej syntezie cysteiny) oraz witaminę C (pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym).

 

Źródła:

Dorota Zalitacz, Badanie hydratacji ludzkich tkanek keratynowych, Instytutu Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2017, str.: 10.

Przemysław Styczeń, Włosom na ratunek, dostęp internetowy: http://drstyczen.pl/upload/drstyczen/wlosom_na_ratunek_trychologia_art_of_beauty.pdf (13.02.2020 r.), str.: 33-34.

Aleksandra Wiktoria Surma, Piotr Nockowski, Wpływ stanu zdrowia oraz stylu życia na wygląd paznokci, Kosmetologia Estetyczna, 1 / 2016 / vol. 5, str.: 27-33.

Jarosław Rodzeń, Katarzyna Fitrzyk, Agnieszka Ciszek, Wpływ powszechnie stosowanych szamponów z SLS i szamponów ekologicznych na przetłuszczanie się skóry głowy i włosów, Instytut Zdrowia, Wydział Kosmetologii, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu, Kosmetologia Estetyczna, 1/2016/ vol. 5, str. 48.

Marcin Kostrzewa, Dobieranie preparatów do pielęgnacji włosów, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom, 2007, str.: 12.

Natalia Kulik, Olejowanie paznokci - jak dobrać właściwe olejki?, dostęp internetowy: https://biotechnologia.pl/kosmetologia/olejowanie-paznokci-jak-dobrac-wlasciwe-olejki,16839 (13.02.2020 r.).

Halina Bojarowicz, Paulina Dźwigulska, Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie, Hygeia Public Health, 2012, 47(4), str.: 436.

Dostęp internetowy: https://www.doppelherz.pl/produkty/doppelherz-aktiv-na-wlosy-i-paznokcie-skrzyp/ (14.02.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?