Morwa biała i chrom - wsparcie w walce o nienaganną sylwetkę i piękną skórę

25.03.2020
Piękno na zewnątrz
Morwa biała i chrom - wsparcie w walce o nienaganną sylwetkę i piękną skórę

O tym, że to, co jemy, ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i wygląd, raczej nikogo nie trzeba przekonywać. Niemal każdego interesuje dieta na zgrabną sylwetkę, choć tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody na osiągnięcie tego stanu. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że istnieją rośliny i składniki mineralne, które - regularnie suplementowane - są w stanie wydatnie nam w tym pomóc.

Jednymi z najmniej docenianych są morwa biała i chrom. Dziś przyjrzymy się im nieco bliżej w kontekście dbania o swoje ciało.

Dieta na zgrabną sylwetkę i piękną skórę

Zanim jednak poznamy się lepiej z morwą białą i chromem, wyjaśnijmy w skrócie, dlaczego zdrowa i zbilansowana dieta jest tak ważna w celu utrzymania ciała w odpowiedniej kondycji.

Kiedy wyobrażamy sobie, że na naszym talerzu ląduje sporo warzyw, owoców i nienasyconych tłuszczów, a do tego udaje nam się unikać fast-foodów, słodyczy i używek, w naszej głowie pojawia się obraz smukłej, szczupłej sylwetki. I słusznie - zbilansowana dieta i aktywność fizyczna to dwa główne składniki, dzięki którym nasze ciało ma szansę wyglądać idealnie. Jeśli zależy nam na tym, by pozbyć się kilku kilogramów, musimy dodatkowo mieć na uwadze produkty i składniki, które temu sprzyjają.

Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiednią podaż białka. Nie jest to łatwe, bo w naszych posiłkach zazwyczaj nie znajduje się ich tyle, ile jest to konieczne. A czemu jest to tak istotne? Ponieważ białko jest makroskładnikiem, który zajmuje naszemu organizmowi najwięcej czasu i energii podczas trawienia, a dodatkowo pozostawia długie uczucie sytości. Z tego powodu warto dbać o odpowiednią ilość białka w diecie na zgrabną sylwetkę.

Dodatkowo, musimy nie tylko zadbać o zmniejszenie podaży węglowodanów (w standardowej, „polskiej” diecie jest ich zdecydowanie za dużo), ale także o ich jakość. Najlepiej jest spożywać je w postaci pełnoziarnistego pieczywa, makaronów i kasz.

Co do tłuszczy - tu niespodzianką nie będzie fakt, że najlepiej używać tych pochodzenia roślinnego, a dodatkowo trzeba dbać o odpowiednią ilość NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), takich jak omega-3.

A jeśli dołożymy do tego choćby niewielką aktywność fizyczną (np. trening aerobowy), to sukces jest już blisko.

Morwa biała, czyli naturalny składnik wspierający dietę

Morwa biała to roślina, która znajduje coraz szersze zastosowanie w medycynie i ziołolecznictwie. Drzewo to pochodzi z Dalekiego Wschodu, a do Europy przywędrowało w XI wieku wraz z gąsienicami jedwabników. Choć wykorzystywane są różne części tej rośliny, to najczęściej skupiamy się na liściach, które posiadają wiele cennych składników.

Co konkretnie znajduje się w liściach morwy białej? To przede wszystkim biologicznie aktywne związki polifenolowe. Krótko mówiąc, morwa biała może przyczynić się do utrzymania równowagi metabolizmu węglowodanów w organizmie.

Chrom, czyli „cukrowy strażnik”

Nieco podobne działanie, jak składniki liści morwy białej, wykazuje chrom. Pierwiastek ten został odkryty w XVIII wieku, a w związkach chemicznych występuje w sześciu stopniach utlenienia. Choć w naszych organizmach znajduje się zaledwie 6 g chromu, to pełni on bardzo ważne funkcje.

Chrom przede wszystkim przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych, a zwłaszcza pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

Suplementacja morwą białą i chromem

Coraz więcej osób stawia na suplementy diety, zawierające wyciąg z morwy białej i chrom. Jednym z nich jest Doppelherz aktiv Morwa Slim EFEKT, w którego dziennej dawce (2 tabletki) znajdziemy 600 mg wyciągu z morwy białej oraz wysoką zawartość chromu (80 µg).

Pamiętajmy jednak, że podstawową rolę w odchudzaniu odgrywa korekta trybu życia: dobranie zdrowego i różnorodnego jadłospisu do własnego gustu smakowego oraz umiarkowany wysiłek fizyczny (np. szybki marsz lub nordic walking), co najmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut.

 

Źródła:

Zbigniew Podbielkowski: Słownik roślin użytkowych. Warszawa: PWRiL, 1989.

Bruno T. Kremer: Drzewa. Warszawa: Świat Książki, 1996

Włodzimierz Seneta, Jakub Dolatowski: Dendrologia. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN, 1997.

Morwa biała jako suplement. Jakie jest jej zastosowanie? - w Women's Health, Women's Health Polska

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?