Pora rozprawić się z cellulitem - co skutecznie zwalcza „skórkę pomarańczową”?

25.03.2020
Piękno na zewnątrz
Pora rozprawić się z cellulitem - co skutecznie zwalcza „skórkę pomarańczową”?

Gładka i jędrna skóra to synonim młodości, który bez dwóch zdań dodaje pewności siebie! Gdy wraz z nastaniem cieplejszych dni odsłaniamy więcej ciała, w lustrze często zaskakuje nas widok grudek, nieregularnych fałdek i nierówności skóry - zwłaszcza w okolicy ud i pośladków. To ta nieszczęsna pomarańczowa skórka! Nie pozwól, aby spędzała ci sen z powiek. Z tego artykułu dowiesz się, jak z nim walczyć, działając dwutorowo: od wewnątrz poprzez zbilansowaną dietę, jak i na zewnątrz, dzięki ćwiczeniom i odpowiedniej pielęgnacji.

Czym jest cellulit i jakie są przyczyny jego powstawania?

Cellulit jest defektem tkanki tłuszczowej, która - na skutek zmian obrzękowo‍‑włóknisto‑stwardnieniowych - uwidacznia się w postaci nierównej, pofałdowanej powierzchni skóry - najczęściej ud, pośladków, ale także brzucha, bioder, okolicy kolan i ramion.

Częściej dotyczy kobiet (ponad 85% powyżej 20 roku życia), niż mężczyzn, co wynika z biologicznych różnic w budowie tkanki tłuszczowej. Co do zasady, nie dotyka tylko osób o nadmiernej masie ciała - kobiety o szczupłej budowie również mogą mieć cellulit na udach czy też w innym miejscu, gdzie występuje największe nagromadzenie tłuszczu.

Wyróżniamy dwa rodzaje cellulitu:

  • Twardy - inaczej zwany wodnym, który występuje u kobiet o względnie stałej masie ciała. W wyglądzie przypomina tkankę mięśniową, towarzyszą mu widoczne nierówności na skórze i da się go zauważyć niezależnie od sposobu ułożenia ciała.
  • Miękki - tłuszczowy, charakterystyczny dla osób, które są mało aktywne i w krótkim odstępie czasu straciły na wadze. Zajmuje zdecydowanie większą powierzchnię, charakteryzuje się widoczną wiotkością tkanki mięśniowej znajdującej się pod warstwą tłuszczu. Miejsce dotknięte tym typem cellulitu jest wyraźnie pofałdowane i obrzmiałe.

W związku z tym, że w niektórych przypadkach cellulit może powodować ból, nie klasyfikuje się go tylko jako zwykły defekt kosmetyczny. Innymi towarzyszącymi mu dolegliwościami może być też np. uczucie napięcia kończyn dolnych, ciężkości, mrowienie czy skurcze, dlatego warto nie tylko poznać sposoby na cellulit, ale przede wszystkim przyjrzeć się jego głównym przyczynom.

Główne determinanty jego powstawania mają związek z dietą, stylem i higieną życia. Wyróżniamy więc czynniki:

  1. Żywieniowe - nadmierne spożycie soli, tłuszczu, węglowodanów prostych, niewystarczająca ilość błonnika w codziennej diecie;
  2. Związane ze stylem życia - za mała ilość ruchu, siedząca praca, długie pozostawanie w jednej pozycji, obcisła odzież, częste chodzenie w wysokich obcasach, długie kąpiele w gorącej wodzie, także nadmierna ekspozycja słoneczna, palenie papierosów;
  3. Emocjonalne - nieumiejętność radzenia sobie ze stresem, częste uczucie lęku lub złości.

Ponadto bardzo często towarzyszące zmiany w organizmie dodatkowo sprawiają, że zgromadzona nadmiarowo woda podskórna utrudnia prawidłowy przepływ krwi i może prowadzić do powstawania cellulitu.

Tak samo większe ryzyko występuje podczas ciąży, gdy poziom prolaktyny i insuliny wraz z towarzyszącymi zastojami w krążeniu kończyn dolnych może sprzyjać pojawianiu się pomarańczowej skórki.

Niezależnie od tego, do jakiej grupy kobiet należysz, wiedz, że pozbycie się cellulitu, który kształtował się od kilku miesięcy do nawet kilku lat, wymaga cierpliwości. Jaki sposób jest najlepszy? Nawet nie jeden, a cztery naraz!

Walka z cellulitem od zewnątrz - ćwiczenia fizyczne, pielęgnacja

Odkładająca się w okolicy bioder, pośladków i brzucha nadmiarowa tkanka tłuszczowa może być jednym z ubocznych skutków nieprawidłowej diety, ale też niewystarczającej aktywności fizycznej. Właśnie dlatego zadbanie o tę sferę daje Ci przewagę nad pomarańczową skórką!

Regularna aktywność pomaga spalać tłuszcz podskórny, poprawia krążenie krwionośne i limfatyczne, dotlenia komórki i wzmacnia tonus mięśniowy.

Jakie ćwiczenia będą najlepsze? Te o wymiarze aerobowym jak np. bieganie, taniec, pływanie, jazda na rowerze, zajęcia fitness, uprawiane regularnie np. 3 razy w tygodniu.

Istotną rolę w walce z cellulitem mają zabiegi na ciało, które z powodzeniem można wykonać w domowym zaciszu z użyciem rękawic, szczotek z naturalnego włosia lub gumowych. Masaż wybraną szczotką będzie skuteczny zarówno na sucho, jak i podczas kąpieli - pobudzi mikrokrążenie i usprawni usuwanie toksycznych substancji z organizmu. Wykonuj go przez przynajmniej 20-30 minut dziennie, skupiając się w szczególności na wybranych partiach ciała. Nie zapomnij o peelingu całego ciała - najlepiej 2 razy w tygodniu.

Oprócz tego, na koniec masażu czy peelingu warto wsmarować w ciało preparaty antycellulitowe. Wybierając taki kosmetyk, zwróć uwagę, aby zawierał w swoim składzie np.

  • kofeinę,
  • teofilinę,
  • L­‍-karnitynę
  • ekstrakty roślinne z guarany, żeń­‍-szenia, alg,
  • rośliny bogate we flawonoidy, saponiny i garbniki takie jak np.:
    • kasztanowiec zwyczajny (Aesculus hippocastanum),
    • mniszek lekarski (Taraxacum officinale),
    • arnika górska (Arnica montana),
    • miłorząb japoński (Gingko biloba)
    • bez czarny (Sambucus nigra).

Kosmetyk powinien być również wzbogacony dodatkowo o substancje takie jak kwas hialuronowy, kolagen i elastyna, kwas mlekowy (o stężeniu do 10%) czy pantenol.

Na początek walki z pomarańczową skórką nawet naprzemienne natryski ciepłą i zimną wodą są wskazane, ale zdecydowanie lepsze efekty osiągniesz, jeśli wdrożysz więcej kroków pielęgnacyjnych, wymierzonych przeciwko cellulitowi, a przede wszystkim zadbasz o odpowiednią dietę, opcjonalnie rozszerzoną o suplementację.

Walka z cellulitem od wewnątrz - dieta i dodatkowa suplementacja

Sposób żywienia ma w tej kwestii bardzo duże znaczenie. Dobrze dobrana, zbilansowania dieta sprzyja odpowiedniemu trawieniu, minimalizuje ryzyko zaparć, które też zaliczają się do czynników nasilających tę przypadłość.

Jak rozprawić się z cellulitem… od kuchni?

  • Uzupełnij codzienną dietę w przynajmniej 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców.
  • Zamień produkty zawierające węglowodany proste na złożone - wybieraj pełnoziarniste produkty, które mają dużo błonnika.
  • Sięgaj po dobry tłuszcz, który znajdziesz w tłustych rybach, olejach roślinnych, nasionach i orzechach.
  • Ogranicz cukier, sól, produkty z białej mąki, żywność o niskiej wartości odżywczej z konserwantami i niepotrzebnymi dodatkami.
  • Staraj się wyeliminować tłuszcze zwierzęce i mocną herbatę oraz kawę - zamień ją na 2 do 3 litrów niegazowanej wody dziennie.

Codzienną dietę możesz uzupełnić o suplementy diety. Pomocne będą te preparaty, których skład został skomponowany z myślą o kobietach szczególnie dbających o swój wygląd.
Należą do nich:

 

Źródła:

Katarzyna Janda, Anna Tomikowska, Cellulit - przyczyny, (...), Zakład Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, 2014, str.: 30-35.

Mariola Gałązka, Anna Galęba, Hassan Nurein, Cellulit (...), Hygieia Public Health, str.: 425-426.

Izabela Załęska-Żyłka, Cellulit (...), Krakowska Szkoła Wyższa Promocji Zdrowia, Kraków, Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4), str.: 488.

Marlena Matysek-Nawrocka, Maria Bernat, Dorota Krasowska, Katarzyna Chyl-Surdacka, Joanna Sobczuk, Współczesne zabiegi kosmetyczne i medyczne w redukcji cellulitu, 2017, str.: 215.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?