Wpływ cukru na skórę - dlaczego powinnaś zrezygnować ze słodyczy?

25.03.2020
Piękno na zewnątrz
Wpływ cukru na skórę - dlaczego powinnaś zrezygnować ze słodyczy?

Zmysł smaku - to dzięki niemu nawet z zamkniętymi oczami potrafimy określić rodzaj jedzenia! Wykształca się już w czwartym miesiącu ciąży, a od momentu narodzin to, co spożywamy wpływa na naszą dalszą relację z jedzeniem i kształtowanie się indywidualnych preferencji żywieniowych. Rozpoznajemy smaki: słodki, gorzki, kwaśny, słony i umami. Dlaczego tak bardzo ciągnie nas właśnie do tego pierwszego? Gdy często sięgamy po słodycze, możemy spodziewać się nadmiarowych kilogramów, ale też pogorszenia wyglądu naszej skóry. A przecież niejednej z nas zależy na jej ładnym wyglądzie! Dowiedz się, skąd u Ciebie ten apetyt na słodycze, jak to wpływa na Twoją cerę oraz jak sprytnie powstrzymać na nie ochotę, sięgając po zdrowe zamienniki cukru.

Szkodliwość cukru - co się dzieje, gdy jesz go za dużo?

Składniki pokarmowe, które są zawarte w żywności, wpływają na całe nasze ciało. Nadmiar cukru w diecie, który producenci żywności sprytnie dodają nie tylko do pokarmów typowo słodkich, jak ciastka, batoniki, czekolada, ale bardzo często też do produktów, których opakowanie sugeruje, że są „fit”. Muesli, zbożowe batoniki czy jogurty mają go całkiem sporo. Jak wynika z Raportu NFZ, to właśnie tego ukrytego cukru zjadamy o ok. 11,8 kg więcej niż zwykłego, którym słodzimy herbatę lub dodajemy do domowego ciasta.

Na przestrzeni dekady aż o 6,1 kg wzrosła średnia ilość cukru spożywanego przez jednego mieszkańca Polski.

Dlaczego warto zrobić sobie cukrowy detoks lub postarać się go ograniczyć do minimum? Chociażby dlatego, że jego nadmiar, oprócz odkładania się w postaci dodatkowej tkanki tłuszczowej, ogranicza prawidłowe wchłanianie potrzebnych witamin czy składników mineralnych. Codzienne spożycie ponad 25% energii pochodzącej z cukrów dodanych powoduje obniżenie w organizmie poziomu witamin A, E, C, B₆, B₁₂, kwasu foliowego, wapnia, magnezu, żelaza czy cynku.

Tymczasem sam w sobie nie ma nic wartościowego oprócz tego, że dostarcza energię. Na początku etapu trawienia węglowodanów prostych, do których zaliczamy np. glukozę czy fruktozę, jak i węglowodanów złożonych np. błonnik, skrobia, dochodzi do ich metabolizowania do poziomu glukozy. Węglowodany proste, znacznie szybciej niż złożone, są trawione do tej postaci i znacznie zwiększają poziom cukru we krwi. To sygnał dla naszej trzustki, że musi wzmożyć produkcję insuliny - hormonu, który odpowiada za transport nadmiaru glukozy do komórek i obniża jej poziom we krwi. A to właśnie ona odgrywa istotną rolę w procesie rozrostu tkanki tłuszczowej - im bardziej pobudzamy trzustkę do produkcji insuliny ze wzmożoną siłą, tym intensywniej powiększają się komórki tłuszczowe, które będą broniły już zgromadzonych zapasów. W związku z tym, poprzez częste dostarczanie wysoko przetworzonej żywności, bogatej w cukry proste, możemy przeciążyć pracę m.in. tego narządu.

Chociaż zdajemy sobie sprawę z ryzyka, jakie niesie nadmierna ilość cukru w diecie, to często pokusa zjedzenia apetycznego ciasta lub ulubionej czekolady wygrywa nad naszą silną wolą. Jak z takim wyzwaniem radzą sobie kobiety, a jak mężczyźni?

Słodycze jako „kobieca” słabość

Skłonność do słodyczy jest uwarunkowana genetycznie. Potwierdzili to kanadyjscy naukowcy, którzy zidentyfikowali gen odpowiedzialny za preferencje smaku słodkiego i słonego. Jak wynika z badań, to właśnie kobiety częściej sięgają po słodycze czy słodzoną kawę, a mężczyźni wybierają słone przekąski i piwo. Płeć piękna jest w stanie nawet zrezygnować z jednego posiłku, aby zjeść jego równowartość kaloryczną w postaci ulubionych słodyczy.

Gdzie leży jeszcze jedna, bardzo ważna przyczyna? W emocjach, które są związane z jedzeniem! U badanych kobiet zaobserwowano szybszy niż u mężczyzn, wzrost hormonu szczęścia po spożyciu słodkiego pokarmu, co w dłuższej perspektywie czasu może być uzależniające.

Stres dodatkowo wzmaga ochotę na słodycze u kobiet - podczas sytuacji stresowych o umiarkowanym nasileniu potrafią zjadać o 118 kcal więcej niż zwykle.

Przygnębienie także nie jest sprzymierzeńcem w cukrowym detoksie. W badaniu przeprowadzonym przez naukowców Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie wykazano, że 56% kobiet sięga po dodatkowe porcje jedzenia pod wpływem smutku, podczas gdy 49% mężczyzn stwierdziło, że taki stan nie ma żadnego wpływu na ich apetyt. Pod tym kątem kobiety mają pod górkę i są częściej narażone na negatywne skutki nadmiernej ilości cukru w diecie, które są widoczne również gołym okiem - na skórze twarzy i ciała.

Wpływ cukru na skórę

Dostępne badania potwierdzają niekorzystny wpływ cukru na cerę, związany z przyspieszonym procesem starzenia się skóry, pogarszaniem struktury naskórka i zmniejszeniem naturalnych zdolności do złuszczania, co z kolei spowalnia regenerację.

Szacuje się także, że za 40-50% objawów starzenia skóry, głównie utratę jędrności, powstawanie zmarszczek i przebarwień odpowiadają cukry.

Wynika to również ze zmian, jakie pod wpływem utrzymującego się wysokiego poziomu cukru objawiają się w strukturze kolagenu. Włókna kolagenowe, będące głównym budulcem skóry, ulegają pogrubieniu, co zmniejsza ich elastyczność.

Dieta, w której królują produkty bogate w cukier i o wysokim indeksie glikemicznym bezpośrednio przyczynia się do częstszego występowania zmian skórnych i wzmożonej produkcji sebum na skórze twarzy i głowy.

Zdrowe zamienniki cukru i opcjonalna suplementacja

Najlepszy rozwiązaniem, z punktu widzenia zdrowia i pięknej skóry, jest możliwie jak największa eliminacja cukru z diety. Trzeba zaznaczyć, że odzwyczajenie się od sięgania po ulubione słodycze z dnia na dzień nie jest takie łatwe, więc na początek warto zacząć od ograniczania słodzenia herbaty czy kawy.

Zamiast kolejnej słodkiej przekąski lepiej sięgnąć po warzywno-owocowe smoothie. Będzie bardziej odżywczą opcją niż kolejny batonik. Mimo fruktozy zawartej w owocach, możemy upatrywać tutaj korzyści związane z dostarczeniem cennych witamin i składników mineralnych z użytych do jego przygotowania owoców oraz warzyw.

Suszone owoce takie jak np. daktyle, morele, żurawina, śliwki to przekąski, które z powodzeniem zastąpią garść cukierków. Są bogate w witaminy i składniki mineralne, ale pamiętaj, że są również kaloryczne, więc jeśli dbasz o figurę, kontroluj ich ilość.

Kubki smakowe można oszukać równie słodkimi, ale znacznie zdrowszymi alternatywami cukru takimi jak ksylitol, erytrytol, stewia - nadają potrawom słodki smak i nie zawierają kalorii (lub ich bardzo małą ilość). Z powodzeniem możesz przygotować domowe wypieki, zastępując tradycyjny biały cukier jednym z tych słodzików.

Można również rozważyć uzupełnienie codziennego jadłospisu o suplementy diety takie jak Doppelherz aktiv Morwa Slim EFEKT. W jego składzie obecne są: wyciąg z liści morwy białej i chrom, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

 

Źródła:

Laboratoria.net, Zmysł słodkości - Felieton, 2020 r., dostęp internetowy http://laboratoria.net/pdf/?get=L2ZlbGlldG9uL19pdGVtLDIzNTkzLHJpZCwscHJpbnQsMSxwZGYsMS5odG1s (20.02.2020 r.).

Jan Mazerski, Materiały pomocnicze do wykładów z podstaw biofizyki, IIIr. Biotechnologii, Część VIII: Zmysły, str.: 4.

Aleksandra Żyłowska, Cukier w żywności – słodka pułapka, Dietetycy.org, 2014, dostęp internetowy: https://dietetycy.org.pl/cukier-zywnosci/ (20.02.2020 r.).

Laboratoria.net, Gorzka prawda o cukrze, dostęp internetowy: http://laboratoria.net/pdf/?get=L2hvbWUvX2l0ZW0sMTU4NDkscmlkLCxwcmludCwxLHBkZiwxLmh0bWw= (20.02.2020 r.).

Daily Mail, So THAT'S why girls prefer ice cream, sweets and sugary treats: Scientists discover a gene which makes certain foods taste better for women, 2013, dostęp internetowy: https://www.dailymail.co.uk/health/article-2514518/So-THATS-girls-prefer-ice-cream-sweets-sugary-treats-Scientists-discover-gene-makes-certain-foods-taste-better-women.html (22.02.2020 r.).

Agata Juruć , Bogna Wierusz-Wysocka, Paweł Bogdański, Psychologiczne aspekty jedzenia i nadmiernej masy ciała, Farmacja Współczesna, 201, str.: 124.

Kaja Kozłowska, Aleksandra Śnieżek, Anna Winiarska-Mieczan, Elżbieta Rusinek-Prystupa, Małgorzata Kwiecień, Wpływ czynników stresogennych na odżywianie, Probl Hig Epidemiol 2017, 98(1), str.: 57.

Kamila Dudek, Krzysztof Borysławski, Wpływ diety na parametry skóry u kobiet po 45. roku życia, 6 / 2016 / vol. 5 628, Kosmetologia Estetyczna, 2016 r., str.: 627-630, http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/02/ke2016.6-6.pdf (20.02.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?