Dlaczego zdrowy sen to najlepszy kosmetyk?

25.03.2020
Piękno od wewnątrz
Dlaczego zdrowy sen to najlepszy kosmetyk?

Chyba nie ma osoby, która nie chciałaby budzić się codziennie wyspana i wypoczęta. Dzięki temu łatwiej nam rozpocząć dzień i znieść kolejne godziny pracy oraz domowych obowiązków. Zdrowy sen to także lepszy humor na co dzień. Jednak istnieje funkcja snu, która ma na nas bardzo duży wpływ, a której zwykliśmy nie doceniać. Chodzi o… poprawę naszego wyglądu. W niniejszym artykule pochylimy się nad tym, dlaczego odpowiednie wysypianie się ma wpływ na naszą skórę, włosy i sylwetkę, a także zastanowimy się, czym dodatkowo możemy wspomóc swój „zdrowy” wygląd.

Sen a uroda

W popkulturze przyjął się już termin „Upiększającego snu” (ang. beauty sleep). Oznacza on takie wysypianie się, które w dłuższej perspektywie wpływa pozytywnie na nasz wygląd, ze szczególnym uwzględnieniem stanu skóry. I nie są to bynajmniej teorie wyssane z palca – dobroczynne działanie snu na wygląd potwierdza między innymi dr Debra Jaliman oraz dr Whitney Bowe – dermatolodzy z Nowego Jorku. Jakie są zatem konkretnie zalety snu dla urody?

Efekty beauty sleep

Aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie są rzecz jasna podstawą poprawnego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. Wpływają również na nasz wygląd, ale powinniśmy wiedzieć, że zdrowy styl życia to także regularne wysypianie się.

Niedobór regenerującego snu jest szczególnie widoczny w okolicach oczu. Nie jest to raczej zaskoczeniem - opuchnięte oczy to częsty rezultat nieprzespanej nocy. Nie każdy jednak wie, dlaczego dokładnie tak się dzieje. Otóż w momencie, gdy podlegamy stresowi (a tak dzieje się w przypadku ciągłego unikania snu), wzrasta poziom kortyzolu, co zmienia równowagę soli w organizmie. To z kolei może prowadzić do zatrzymania wody w ciele i w efekcie obrzęków, widocznych zwłaszcza jako popularne „worki pod oczami” (sprzyja temu szczególnie leżenie „na płasko”, dlatego czasem może nieco pomóc dodatkowa poduszka pod głową). Gdy jesteśmy wyspani, problem ten nie występuje (lub występuje w znacznie mniejszym stopniu) - oczy wydają się większe, a nasze spojrzenie bardziej świeże i pełne blasku.

Zdrowy sen to również regeneracja skóry. Jak to możliwe? Jak wiadomo, w nocy nasz organizm ulega procesom naprawczym. Również w obrębie skóry - to właśnie podczas snu jej komórki namnażają się szybciej. To z tego powodu eksperci zalecają wieczorem oczyszczać powierzchnię naszego ciała i aplikować specyfiki optymalizujące czas nocnej regeneracji. Możliwe jest nawet, że rano obudzimy się z mniej widocznymi zmarszczkami, a także ładniejszym kolorytem skóry (ma to związek z poprawionym przepływem krwi).

Jakby tego było mało, beauty sleep przyczynia się również do poprawy kondycji włosów, które stają się mocniejsze i piękniejsze. W tym przypadku noc jest idealnym czasem na syntezę białek włosów i wydzielanie się hormonów, które pozytywnie wpływają na ich wzrost i wygląd. A zatem - chcesz wyglądać promiennie każdego poranka? Idź spać wcześniej!

Zdrowy sen powinni doceniać również wszyscy ci, którzy pragną zrzucić parę nadprogramowych kilogramów. Gdy jesteśmy wyspani, mamy mniejszy apetyt i nie podjadamy między posiłkami. Osoby często pracujące w nocy, nierzadko ulegają też pokusie sięgnięciu do lodówki nawet po północy - to również nie sprzyja walce z kaloriami.

Nie ilość, a jakość snu

W tym momencie zapewne zadajesz sobie pytanie, ile godzin powinnaś spać, aby uzyskać takie efekty. Odpowiedź wcale nie jest jednoznaczna. Naukowcy twierdzą, że dla większości populacji optymalny czas snu to od 7 do 9 godzin. To prawda, choć w przypadku beauty sleeping liczy się nie tyle ilość, co jakość snu. Nie każdy sen jest bowiem równie regenerujący. Szczególnie ważna jest dla nas faza REM (podczas której, o dziwo, mózg pracuje bardzo intensywnie), która przychodzi zazwyczaj gdzieś w środku nocy. Należy dopilnować, aby wówczas nic nie zakłócało naszego zdrowego snu.

Naukowcy twierdzą, że dla większości populacji optymalny czas snu to od 7 do 9 godzin.

Jak sobie pomóc, czyli sposoby na zdrowy sen

Choć zdrowy sen sam w sobie doskonale radzi sobie z regeneracją organizmu i regulacją wielu procesów w nim występujących, możemy go wspomóc – tak, by jego dobroczynne właściwości były jeszcze bardziej widoczne. Jak to zrobić?

  • Przed snem nie sięgaj po słone przekąski. Jeżeli koniecznie musisz coś zjeść – wybierz jakieś warzywo. Jeśli dostarczysz organizmowi niepotrzebną dawkę soli, to mimo najbardziej efektywnego snu, możesz rano obudzić się lekko opuchnięta
  • Zrezygnuj z alkoholu. Wypity wieczorem, zwłaszcza w nadmiernej ilości, odwodni organizm i sprawi, że następnego dnia skóra wygląda szaro i ma poszerzone, widoczne pory.
  • Zadbaj o odpowiedni demakijaż. Jeśli tego nie zrobisz, twarz nie będzie mogła odpowiednio oddychać i odpoczywać, co utrudni pełną regenerację skóry. Nie bez znaczenia jest również fakt, że resztki cieni i tuszu mogą dostać się do oczu i podrażniać je.
  • Używaj kosmetyków wysokiej jakości. Na przykład przed snem, po demakijażu i usunięciu wszelkich zabrudzeń skóry twarzy, użyj dobrego dermokosmetyku, którego zadaniem będzie zadbać o dobrą kondycję i młody wygląd skóry. Godnym polecenia jest też suplement diety w kapsułkach Doppelherz aktiv Lifting Complex PREMIUM z kwasem hialuronowym, będącym naturalnym składnikiem substancji międzykomórkowej skóry. Zestaw kapsułek posiada w swoim składzie również witaminy C i E, które pomagają w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Sen to wspaniały kosmetyk, ale jego upiększającą moc odczujesz wyłącznie wówczas, gdy będziesz regularnie stosować się do zasad zdrowego stylu życia i wdrożysz odpowiednią pielęgnację.

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22259064

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20442067

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3564638/

https://jamanetwork.com/journals/jamaneurology/fullarticle/1788611

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3307962/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21835655

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21300408

https://www.sleephealthjournal.org/article/S2352-7218%2815%2900015-7/abstract

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?