Jak wspierać swój organizm po i w trakcie menopauzy?

25.03.2020
Siła kobiecości
Jak wspierać swój organizm po i w trakcie menopauzy?

Do niedawna menopauza była w społeczeństwie tematem tabu - czymś, o czym nie mówi się otwarcie, co lepiej przemilczeć, a skutki najlepiej znosić w samotności. Kobiety stosunkowo rzadko zwracały się z objawami menopauzy do lekarza, niewielka była również świadomość tego, w jaki sposób je łagodzić i dbać o dobre samopoczucie w tym szczególnym czasie.

Na szczęście, zaczyna się to zmieniać. Panie są coraz bardziej świadome własnego ciała i tego, w jaki sposób reaguje ono na konkretne procesy fizjologiczne. Dzięki rozwojowi Internetu coraz łatwiej odnaleźć informacje na temat postępowania w okresie menopauzy, a samo zjawisko zaczyna być traktowane jako coś naturalnego, z czego skutkami można sobie poradzić we własnym zakresie. Sprawdźmy zatem czym jest menopauza, w jaki sposób najlepiej wspierać organizm w tym burzliwym okresie oraz czy warto sięgać po suplementy diety w menopauzie.

Zmiany, zmiany, zmiany

Mówiąc o skutkach menopauzy, bardzo często używamy słowa „zmiana”, gdyż doskonale oddaje ono istotę tego, z czym borykają się kobiety w średnim wieku. Nie oznacza ono zresztą wyłącznie zmian w organizmie. W wieku około 48-52 lat (mniej więcej w tym okresie kobiety przechodzą swoją ostatnią miesiączkę, choć oczywiście nie ma sztywnej reguły i może się to przydarzyć zarówno nieco wcześniej, jak i później) przychodzi taki moment w życiu, gdy dzieci stają się samodzielne i często wyprowadzają się z domu, a rodzice muszą zmierzyć się z „syndromem opuszczonego gniazda”. Do tej pory tak oddani swoim pociechom muszą teraz przeorganizować swoje życie i znaleźć nowy cel, do którego będą dążyć. W następującym w podobnym czasie procesie menopauzy u kobiet mamy do czynienia dodatkowo ze zmianami hormonalnymi, wynikającymi właśnie z przekwitania. Wiele pań czuje wtedy lęk przed „utratą kobiecości”, co oczywiście nie ma miejsca - wystarczy spojrzeć na całą sytuację z innej perspektywy i zdać sobie sprawę, że życie staje się po prostu inne, a nie gorsze.

Skutki menopauzy

W sferze fizycznej proces menopauzy, zwany inaczej klimakterium lub przekwitaniem, oznacza przede wszystkim utratę zdolności reprodukcyjnych. Z jednej strony wiąże się to rzecz jasna z pewną stratą, z drugiej jednak oznacza, chociażby, że znika konieczność stosowania antykoncepcji. Jak to jednak wygląda w praktyce? Jakie są konkretne objawy i czym są spowodowane?

Jak już zostało wspomniane wyżej, ostatnia miesiączka zazwyczaj występuje u kobiet w okolicach 48-52 roku życia, jednak tak zwany okres okołomenopauzalny to długi i trudny do uchwycenia w jednoznaczne ramy czas. Szacuje się jednak, że występuje mniej więcej od 40 do 60 roku życia. To wtedy zachodzą zmiany w przysadce mózgowej i jajnikach, a także stopniowe spowolnienie w wydzielaniu estrogenu i progesteronu, będące właśnie skutkami menopauzy. Dyskomfort, jaki odczuwa wówczas kobieta, spowodowany jest zmianami hormonalnymi. Najczęściej objawia się on w postaci uderzeń gorąca, nadmiernej potliwości, bezsenności, rozdrażnienia i wahań nastroju. Oczywiście mogą być one bardzo dokuczliwe, jednak...

... naukowcy twierdzą, że zaledwie 1/3 kobiet odczuwa te niedogodności jako duży dyskomfort, podczas gdy 1/3 przechodzi menopauzę praktycznie bezobjawowo i cieszy się dobrym samopoczuciem.

Oprócz bardzo subiektywnych odczuć należy również zwrócić uwagę na to, że obniżony poziom estrogenu wpływa negatywnie na różne funkcje organizmu, takie jak utrudnione kostnienie, czy wolniejsza regeneracja skóry, włosów i paznokci.

Jak przeciwdziałać skutkom menopauzy?

Wiele objawów procesu menopauzy ma nieregularny charakter i mogą wystąpić niemalże w każdej chwili. Na przykład tak często przytaczana potliwość i uderzenia gorąca (definiowane jako fala ciepła przepływająca przez ciało, szczególnie odczuwalna w okolicy głowy i szyi) mogą mieć zróżnicowaną intensywność i trwać od 30 sekund do nawet 30 minut. Jak sobie z tym radzić? Podstawą jest zdrowa, zbilansowana dieta, bogata w witaminy i składniki mineralne. Dodatkowo, warto ograniczyć używki, takie jak kawa, alkohol i papierosy.

Istnieje również kilka domowych sposobów, które mogą okazać się skuteczne. Regularne spożywanie naparów z takich ziół jak szałwia, mięta pieprzowa, koniczyna czerwona, lukrecja czy kozłek lekarski mogą ograniczyć potliwość – oczywiście pod warunkiem, że nie poprzestaniemy na jednej porcji, ale wdrożymy wymienione napary do naszego menu. Również ograniczeniu potliwości, a także wydalaniu toksyn podczas uderzeń gorąca, może sprzyjać dodawanie do napojów octu jabłkowego w ilości dwóch rozcieńczonych łyżek dziennie.

Zaleca się również aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, choćby w formie spacerów czy niezbyt forsownych ćwiczeń, dzięki którym nasz organizm wzmocni się i dotleni. Dodatkowo, w słoneczne dni zażyjemy porcji witaminy D, biorącej udział w tak wielu ważnych procesach zachodzących w naszym ciele. Wskazane jest zresztą nie tylko zajęcie czymś ciała, ale także „ducha” - być może w wieku, w którym mamy do czynienia z menopauzą, nadszedł czas na kontynuowanie starego hobby? W końcu kiedy, jeśli nie teraz, wreszcie mamy nieco więcej czasu dla siebie, by zadbać o dobre samopoczucie.

Suplementy diety w menopauzie

Chcąc zapewnić sobie spokojny przebieg menopauzy, wiele kobiet decyduje się na suplementy diety w menopauzie. Najlepiej robić to pod nadzorem lekarza i po wykonaniu choćby podstawowych badań krwi.

Na rynku dostępne są preparaty, które nie tylko zawierają odpowiednie pierwiastki, ale także mają w swoim składzie wyciągi z roślin. Jednym z takich suplementów diety jest Doppelherz aktiv Meno COMPLEX 1x DZIENNIE, w którego składzie znajduje się wyciąg z koniczyny czerwonej zawierający izoflawony i olej z wiesiołka bogaty w kwasy omega-6, a także:

  • cynk, który pomaga zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie, a także w utrzymaniu zdrowych kości,
  • biotyna, która pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, a także zachować zdrowe włosy i skórę,
  • magnez, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, w utrzymaniu zdrowych kości oraz zębów,
  • witaminy z grupy B, które m.in. wspomagają prawidłowe funkcje psychologiczne (kwas foliowy, witamina B6) oraz sprawność umysłową (kwas pantotenowy).

 

Źródła:

Mary Jane Minkin, Carol Wright: What Every Woman Needs to Know about Menopause: The Years Before, During, and After. Yale University Press.

Freeman EW., Sammel MD., Lin H., Gracia CR., Pien GW., Nelson DB., Sheng L. Symptoms associated with menopausal transition and reproductive hormones in midlife women. „Obstetrics and gynecology”. 2 Pt 1 (110)

Pien GW., Sammel MD., Freeman EW., Lin H., DeBlasis TL. Predictors of sleep quality in women in the menopausal transition. „Sleep”. 7 (31), s. 991–999, lipiec 2008.

https://www.nia.nih.gov/

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?